torstai 25. heinäkuuta 2013

Koeuran korkkaus

Oon vähän myöhässä tämän postauksen kanssa, mutta jotenkin ei ole ollut ollenkaan motivaatiota kirjoittaa. Nyt sitten on tekstiä vähän enemmänkin  ja kerrankin ilman kuvia.

Viime lauantaina (22.7) Hyvinkäällä oli WT-koe, jossa sekä minä, että Aya korkattiin meidän ensimmäinen virallinen noutajien rodunomainen koe! Nyt kun rupesin miettimään, niin enpä ole koskaan missään muussakaan lajissa ollut virallisissa kisoissa. Näyttelyssä kerran, mutta eihän sellasta höpölöpöä voi oikein verrata lajiin, johon tarvitsee oikeasti treenata.

Yllättäen mua ei itseäni jännittänyt ollenkaan! Olin vahingossa asennoitunut kokeeseen kuin se olisi epävirallinen. Jotenkin vasta kokeen aikana tajusin, että hei täähän on muuten ihan virallinen koe ja tästä saa virallisen tuloksen. Ihme kyllä mua ei jännitänyt senkään jälkeen, kun olin kyseisen informaation sisäistänyt.

Aloitettiin meidän koeura pohjanoteerauksella: NUO0. Vaikka tulos on huono, aamupäivä sujui oikein mukavasti, ja ongelmat alkoivat vasta iltapäivän puolella. Ensimmäiset kaksi rastia suunnitteli ja tuomaroi Mika Lappalainen. Olin oikein tyytyväinen meidän suorituksiin rasteilla. Ensimmäisellä rastilla oli markkeraus korkeaan horsmikkoon melko lyhyeltä matkalta. Aya teki hyvin töitä ja löysi damin melko nopeasti. Harmillista kyllä Aya pisti kuselle damia palauttaessa (...). Pisteitä tuli 15/20.
Toinen rasti oli melko haastava meille, ei oltu koskaan tehty vastaavaa. Koira lähetettiin samaan horsmikkoon etsimään tyhjää ja koiran etsiessä ohjaajalle tehtiin markkeeraus ja laukaus pellon reunaan. Koira kutsuttiin takaisin etsimästä (tässä sain muutamaan otteeseen kutsua Ayaa, jotta sen sain pois etsintäpuuhista) ja lähetettiin linjalla ohjaajan markkeeraamalle damille. Linjalle lähetys oli aikamoista sähläystä, sillä en saanut Ayan nokkaa haluamaani suuntaan. Lopulta onnistuin mielestäni hyvin ja lähetin Ayan. Aya meni aluksi hyvää linjaa, mutta lähti kuitenkin kaartamaan hieman oikealle. Pillipysäytin sen (pysähtyi hienosti!) ja ohjasin vasemmalle (lähti hienosti oikeaan suuntaan!) ja löysi damin. Olin hieman yllättynyt, että Aya toimi noin hienosti. Pisteitä rastilta tuli 14/20, tuo sählääminen linjallelähetyksessä vähensi pisteitä.
Kaksi viimeistä rastia suunnitteli ja tuomaroi Harri Siven. Tässä vaiheessa päivää Aya oli aivan kauhusta jäykkänä kaikista laukauksista, joten homma kaatui siihen. Olen sitä mieltä, että oikeassa mielentilassa Aya olisi suoriutunut rasteista ja saanut damit ylös. Nyt kuitenkin molemmista tuli nollat. Kolmannella rastilla oli periaatteessa aivan yksinkertainen markkeeraus pellolle, mutta syystä x Aya ei saanut damia ylös. Tämän jälkeen koira tuli lähettää täysin sokkona lähihakuun ojanpätkälle. Ayaa jäi kuitenkin vaivaamaan markkeerauksen dami, enkä saanut sitä ohjattua ojalle.
Neljännes rasti oli myös periaatteessa yksinkertainen ohjaus. Pellon ja metsän rajalla oli dami, jolle koira tuli ohjata. Lähetin Ayan, mutta se ei lähtenyt kunnolla. Otin sen takaisin ja sain luvan lähettää uudelleen. Aya meni hyvin, kävi aivan damin vieressä mutta lähti valumaan liikaa vasemmalle. Yritin ohjata sitä takaisin damille, mutta raukka oli niin sekaisin laukauksista, ettei hommasta tullut yhtään mitään.

Mua harmittaa aivan älyttömästi toi Ayan laukausarkuus. Se olisi ihan mahtava tossa hommassa ilman sitä. Kotonakin kun pellolla treenaillaan, niin se tekee ihan älyttömän hyvin. Ruvetaan taas käymään ampumaradalla siedätyshoidossa, katotaan onko sillä mitään vaikutusta. Lisäksi olen harkinnut oman starttipistoolin ostoa, mutta katsotaan nyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti